perjantaina, huhtikuuta 25

"IHANAA LEIJONAT, IHANAA!"


Edvin Laine ohjaa joen Tuntematon Sotilas -elokuvaa from Smeds Ensemble on Vimeo.

Tuli lopultakin käytyä Helsingin kaupungissa katsomassa Kristian Smedsin ja kumppanien "Tuntematon". Selättää volyymissa, efekteissä sekä äksönissä hyvän rokkikonsertin. Musiikkia on Eminemistä Sibeliukseen. Kansallisteatterin vanhat, vahvasti rakennetut seinät kestävät (ja Ida Aalberg pysyy paikallaan ehkä menoa kummeksuen)! Kalliilla kostyymeillä en suosittele ensimmäisiä rivejä. Ei meinaan lennä paska, mutta vesi.

Kirjan kronologia on sotkettu perusteellisesti ja lavasteratkaisut lyövät ällikällä. Olisi väärin paljastaa miten Lahtisen pulkkamonologi tai Rokan ja Suen Tassun ensiesiintyminen on toteutettu. Mannerheim muuntuu Aku Ankka -hahmoksi syntymäpäiviensä riehassa. Kun vihollinen puolestaan viettää Stalinin synttäreitä, pidetään vapaapäivä ja katsojien kanssa tanssitaan venäläisen discomusiikin viedessä.

Reaaliaikainen videotekniikka toimii uskomattoman hyvin. Katsoja voi huomata kankaalta joutuvansa tähtäimeen ja ammutuksi. Koskela pakottaa ja suggeroi katsomon laulamaan kanssaan "Pientä Suomen kansaa", "koska vastakkain asettelun aika on ohi"!

Kun lopuksi Haloska, Katri-Helena ym. kansallisikonit on ammuttu, lentävät roviolle niin pahvi-Sauli kuin Muumimamman nahkakin.

Menkää ihmeessä syksyllä kokemaan! Täällä tekijöiden blogi.

Tarkemmin ajatellen ja väkeni tuntien: Älkää sittenkään menkö. Saattaisitte saada vaarallisia, uusia vaikutteita. Menkää mökille ja Kanarialle kuten tähänkin asti.

3 kommenttia:

Raivirta kirjoitti...

Reaaliaikainen videotekniikka toimii uskomattoman hyvin. Katsoja voi huomata kankaalta joutuvansa tähtäimeen ja ammutuksi. Koskela pakottaa ja suggeroi katsomon laulamaan kanssaan "Pientä Suomen kansaa", "koska vastakkain asettelun aika on ohi"!

HEI MUUTEN ! Äkkäskin muuten tosta mieleeni Muuten meiltähän puuttuukin tästä vapaan draivisesta amerikoitumisesta vielä ns Sniper-tyyppinen katusala-ammunta juttu. Kaikki muuhan meillä jo on liki jo tullutkin. Siis ootellaa ja kattellaan.

PS kävin mäkin tossa tuntemattomassa. En niin täysin innostunut turhan kivasta mäiskeestä. Toivoin, että olisivat tehneet oikeesti ikävämmän näytelmän, siis niin kuin oikeessa elämässä... No olihan näytelmällä puolensakin kuten sekin laulatuskohtauskin.

Unknown kirjoitti...

Eihän toki matkailu ja mökkeily estä ihmisiä kulttuuri riennoista!
Jokaisessa maassa missä me olemme käyneet n. seitsemässätoista on ollut elähdyttävä kokemus sen maan kulttuurista ja historiasta. Meksikossakin Mayat
joka antoi paljon heidän elämästään, taiteen näkökulmasta nykypäivään. Intia " Hippi" kirpputoreineen 60- luvulta oli vallan mahtava kokemus. Kaiken tietty kruunasi kahvilassa Pelle Miljoonan tarinat. Hän on maailman matkaaja ja vaatimaton persoona.
Kanariansaaret on kyllä käymättä?
Ensi kesänä tietty viikoksi mökille ja Berliiniin kulttuuria katsomaan? Berliini on ollut suomalaisittain hyvin esillä myös tänä keväänä Sibeliuskin sai oman laatan talon seinään missä aikoinaan asui.

Teatterin historia alkaa antiikin Kreikasta 400-300 luvulla ekr.
länsimaisen teatterin perusta.
Mekin istuimme viimeksi maaliskuussa Kyproksella kreikkalaisella puolella vastaavan teatterin raunioilla. Siinä tuli mieleen ihmiskunnan tragedia joka oli antiikin aikana hyvin esillä teatterissa.

Seuraavaksi istumme toukokuussa Kari Heiskasen
ohjaaman Finlandia palkitun v.2006
kirjailijan Kjell Westön kirjaan.
Missä kuljimme kerran.
Lopuksi toukokuuta pyrähdämme John Fogerty konserttiin 26.5.2008"Musiikkiteatteria ihmisineen".

Kansallisteatterin Tuntematon sotilas kuumensi jo tunteita ennen ensi-iltaa. Marraskuusta helmikuuhun Tuntematon sotilas sai peräti 750 mediaosumaa.
Kun suurin osa arvosteluista ilmestyi 29.marraskuuta- 6 joulukuuta, se lisäsi vaikutelmaa siitä, että koko Suomi puhuu esityksestä. Kirsikka Moring kirjoitti laajan katsauksen marraskuussa Helsingin sanomissa
Tuntemattoman sotilaan harjoituksista. Etusivuilla otsikoitiin: " Väinö Linnan Tuntematon räjähtää palasiksi".
"Tuntematon sytyttää sukupolven sodan". Kirsikka Moring tunnusti, että tällaista en ole aikaisemmin nähnyt".
Myös veteraanijärjestöt olivat lausuneet mielipiteensä:"Siivotonta".
Jotain oli loukattu, mutta ei oikein tiedetty mitä. Oliko loukattu Väinö Linnaa? Kirjahan ilmestyi v.1954 ja sai myös ristiriitaisen vastaan oton ilmestyessään. Oliko loukattu Edvin Laineen elokuvaa joka ilmestyi joulukuussa 1955.
V.1956 keväällä istuin äidin ja isän kanssa 4- vuotiaana ensimmäistä kertaa katsomassa Tuntematonta sotilasta.
Vaikka en paljoa sitä muistakkaan ?
Sain varmasti ensimmäisen kipinän rauhanpuolustajiin ja minusta tuli aikuisena sitten pasifisti.
Sibeliuksen Finladiaakin olen pienestä pitäen hyräillyt.
Sanokoot psykologit mitä tahansa?

Marraskuun 29 etusivun tärkein uutinen oli Helsingin Sanomissa:
"Yleisö hurrasi seisaallaan uudelle Tuntemattomalle".
Keväällä saimme liput elokuun näytökseen. Lippuja joutuu tilaamaan mihin tahansa menikään melkeipä vuoden etukäteen? Joten onhan tämä vuoden 2008 puhutuin näytelmä itse nähtävä. Nuoren v.1970 syntyneen Kristian Smedsin "vaarallisia näkökantoja" niistä asioista mitä Hän on ottanut esille uudemman kerran historiassamme olen hyvin tietoinen! Teatterin suurin kävijämäärä on ollut ilahduttavasti nuorta 20-vuotiasta sukupolvea lueskelin?

Ensi syksynä Kansallisteatterissa on Smedsin näytelmän Jumala on kauneus uusintaensi-ilta, ja teatteri on mukana kansainvälisessä, niin sanotussa
" Asterix"- produktiossa.
Teoksen kantaesitys oli Helsinkiläisessä Teatteri Takomossa v. 2000

Hyvää Vappua tutuille ja tuntemattomille!

Anonyymi kirjoitti...

Vielä tohon Tuntemattomaan sen verran lisää, että mikä siinä olikin parasta. Mielstäni se tempo ja älytön kohkaaminen millä aia mentiin eteenpäin. Siinä vain ihan sivussa ammttiin jotkut venkottajat tosta vaan heittolaukauksella. Siis toihan on just ajankuvaa parhaimmillaan jos mikä. Alituinen talvisodan hengessä uusiutuminen ja eteenpäin menemisen meininki. Se on kuitenkin suunniteltu ja lietsottu kuvio. Hei jos et sä vähän tsempaa taas niin no sitten sä putoot joo.