(Klik)
Toivottavasti pahimmat kärsimykset junamatkailussa tältä talvelta ovat jo ohi, mutta alla meilikeskusteluni konduktööri Juuso Aromaan kanssa:
Moro!
Paljonkin olisi asiaa tuoreista vr-kokemuksista. Olen kulkenut työmatkojani junilla vuodesta 1973 lähtien.
Vain yksi kysymys tässä. Luullakseni junissa - kuten busseissa ja yleensä julkisissa tiloissa - on säädetty enimmäishenkilömäärä. Miten on mahdollista, että nykyisin lähes säännöllisesti junanpätkiin ahdetaan ihmisiä seisomaan niin paljon kuin mahtuu? Kuulutuksissa jopa kehoitetaan tiivistämiseen. Olen kysynyt konnareilta myyvätkö he seisomapaikkoja saamatta vastausta. Onko käytäntö laillista? Entä jos sattuisi onnettomuus?
---------------
Terve!
Kuvaamasi tilanne on piinallisen tuttu. On todella tuskallista matkustaa ja työskennellä ääriään myöten täyteen ahdetussa junayksikössä. Viime aikoina ahtautta lähiliikenteessä on aiheuttanut sm-runkojen huollon surkea tila. Yksiköt jotka voisivat olla kiskoilla tekemässä työtään seisovat rikkinäisinä ratapihoilla, koska "säästösyistä" huoltohenkilökuntaa niiden korjaamiseksi ei löydy tarpeeksi.
En suoraan sanottuna tiedä, kuinka paljon junarunkoon saa ihmisiä tunkea. (Erään kuljettajan mukaan "niin paljon, että ovet saa vielä kiinni.") Koulutukseni aikana mitään ylärajaa ei meille kerrottu. Vaarallista ylitäyttö selvästi on. Pelottavimmat uhat liittyvät mielestäni sairas- ja paniikkikohtauksiin. Myös vastuukysymykset ovat epäselviä: jos jotain tapahtuu, syytetäänkö konduktööriä siitä, että juna oli liian täynnä?
Käytännössähän henkilökunta ei voi tilanteelle mitään. Kun juna tulee asemalle, olettavat ihmiset että he saavat nousta kyytiin. Ja hehän myös nousevat.
Konnarit saavat tietenkin tästä asiasta syyt niskoilleen, hehän ovat VR:n näkyvimpiä edustajia junissa. Tutkimuksen mukaan työilmapiirimme on laskenut kuin lehmän häntä. Tämä näkyy ihan jokapäiväisessä elämässä taukohuoneilla ja veturitalleilla. Syyllisiä tilanteeseen ovat ne Puku-Petterit ja Jakku-Jaanat, jotka pörssiyhtiöistä tutuilla saneerausopeillaan ovat ajaneet hyvin toimivan rautatieyhtiön historiansa suurimpaan kuseen. Näin kiltisti sanottuna :)
T. Juuso Aromaa
lauantaina, maaliskuuta 5
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti