L. Onerva kuvaili eroa vanhasuomalaisen Koskenniemen ja nuorsuomalaisen Leinon maailmankatsomuksen ja taidekäsityksen välillä:
"Ei ole kysymys enemmästä eikä vähemmästä kuin kahdesta kokonaan erilaisesta maailmankatsomuksesta, elämänkäsityksestä, ihmismentaliteetista, jotka tuimasti iskevät vastakkain. Toisella puolen traditsioni, toisella evolutsioni, toisella vanhoillisuuden pohjalle rakentuva patriotismi, toisella laajakatseinen humaanisuus, toisella auktoriteettien alainen ajattelu, toisella vapaa-ajattelu, toisella turvallinen, kunnianarvoisa paikallaan seisomisen kultti, toisella intomielinen, joskin epävarma kokeilulento kaikkiin ilman tuuliin, uusien probleemojen ratkaisemiseksi, uusien arvojen löytämiseksi." (Eino Leino. Runoilija ja ihminen, 1932)Martti Häikiön sanoin: "sodan jälkeen kommunistit pyrkivät syrjäyttämään ja leimaamaan Koskenniemen poliittisin perustein." Miksiköhän? Hän kirjoitti mm. suomalaisen SS-pataljoonan marssin sanat sekä johti puhetta Goebbelsin perustamassa Euroopan kirjailijaliitossa!
Kullervo Rainio, jota ei ainakaan vasemmistolaisuudesta voi epäillä, oli huvittunut Koskenniemen runosta "Latuja lumessa" (samannimisestä kokoelmasta 1940):
"Kuus latua itää kohti vei,
yks takaisin.
Viis palannut partiosta ei
enää kotihin.
..."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti